Tilinpäätös

On taas se aika vuodesta. Kuitit kasaan ja yhteistyötilojen kesken tilit tasaukseen.  Kun kenkälaatikkoon säilötyistä kuiteista ei tasattavia laskelmia saa, on tilit tehtävä ajallaan, oikeastaan vähän ennakoiden. Onneksi vaimo hoitaa asiassa sen työläämmän puolen, mapittamisen ja kirjaamisen, tiliöimisestä ja myymälän kassan täsmäytyksestä sen sijaan keskustellaan joskus kuuluvastikin.

Tapaninjälkeisenä arkiaamuna istutaan sitten yhteiseen pöytää vertailemaan tuloja ja kuluja, lasketaan kuka on velkaa kenelle ja kuinka paljon. Sitten vain tasaukset maksuun ja kaikki alkaa olla valmista veroilmoituksen täyttämistä varten, johon onkin aikaa vielä pari kuukautta.

Kuittien ja rahojen kanssa tilinpäätös on helppoa, senkun vain laskee ja noudattaa sovittua kaavaa. Mutta onko siinä kaikki vai unohtuiko jotain?

Vuoden vaihtuessa voi tehdä myös toisen tilinpäätöksen. Henkisen sellaisen. Tähän kirjataan ne asiat, mikä meni putkeen ja mikä ei? Mikä tuntui hyvältä ja mikä kaipaa muutosta? Vaiko peräti vaatii sitä?

Kun nämä asiat on kirjattu ylös, siirrytään suunnittelemaan toimenpiteitä muutosten toteuttamiseksi. Tämän jälkeen vielä asetetaan tavoite, mihin kehittämisellä ja muutosten toteutuksella halutaan mennä, alkaa henkinen tilinpäätös olla valmis. Asiat vain paperille muistiin, niin seuraavan tilinpäätöksen hetkellä on jo paljon valmista: päästiinkö tavoitteeseen? Mitkä toimii hyvin ja mitä täytyy muuttaa?

Hyvätuulen henkinen tilinpäätöstyö on hyvässä vauhdissa. Vuosi sitten oli vähän pysähtynyt olo: toiminta pyörii painollaan. Ajatuksiin hiipi kysymys: Mitä seuraavaksi? Onko tästä tekemisestä jo kaikki keksitty?

Kehittämisen suunta löytyi vertaamalla omaa tekemistä muihin viljelijöihin. Maatalouden yleisen kannattavuushaasteen noustessa keskusteluun päätimme ottaa haasteen vastaan. Jos luomuviljely ja lihantuotanto onnistuu meiltä kannattavasti yhteistyön ja suoramyynnin avulla, miksi se ei voisi onnistua muiltakin. Syntyi Ranchising-tuotemerkki, uudenlainen osaamisen monistusmalli maatalouteen.

Lähitulevaisuuden suunnitelma alkaa hahmottua: Ranchising-kokonaisuuden markkinointi- ja myyntityö on käynnistetty ja sen kehittämiseen satsataan. Myös perusbisnestä kehitetään, jotta entistä useampi lihapaketti valmistuisi entistä maukkaammaksi ateriaksi. Kuluttajatyön kehittäminen on varmasti tällä saralla keskeistä.

Tammikuu on tavoitteiden asettelun aikaa. Siihen olemme tilanneet jo useampia asiantuntijoita viitoittamaan tietä jota haluamme kulkea. Tavoitteitamme emme julkaise, mutta niitä kohti vievistä toimenpiteistä tulemme täällä kirjoittelemaan.

Esko Rissanen



Comments are closed.



« Mene takaisin edelliselle sivulle