Hyvä maine syntyy mielikuvista – rakenna niitä itse

Artikkeli on julkaistu Pihvikarjalehden numerossa 1/2014

Elintarvikkeiden, etenkin lihan alkuperä kiinnostaa kuluttajia kasvavassa määrin. Aiemmin riitti, että tuotteiden mitattava laatu oli virheetöntä. Nykyään tuotteisiin liittyy paljon tuotannon valinnoista johdettavia arvoja, joiden perusteella, tai paremminkin niistä syntyneiden mielikuvien perusteella kuluttaja päättää ostokäyttäytymisestään.

Tiedonvälityksen murros on tehnyt tuotannon julkisuuskuvan hallinnan lähes mahdottomaksi. Tämä koskee kaikkea tuotantoa, mutta erityisesti kotieläintuotantoa. Säännöllisesti  toistuvat kampanjat pimeässä kuvattuine paljastusvideoineen ovat arkipäivää. Onneksi nauta-tuotanto on ollut ainakin toistaiseksi sivuosassa sikojen ja turkiseläinten rinnalla.

Onko mitään tehtävissä?

Tuotantomme mielikuva syntyy monenlaisesta informaatiosta. Tuote itsessään, sen maku ja käyttöominaisuudet ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Tuotteiden markkinointiviestintä on maksettua mainontaa, jonka uskottavuutta epäillään helposti. Meidän tuottajien kannattaa tukea tätä viestintää kertomalla oman tuotantomme taustoista. Tässä kuluttajatyössä suoramyyntitilat ovat olleet edelläkävijöitä, tavallaan tuotannon mannekiineja. Mahdollisten kohujen keskellä olemme kuitenkin samassa veneessä riippumatta lopputuotteen myyntikanavasta.

Kuluttajatyössä pienetkin positiiviset viestit ovat tärkeitä, ja jokainen meistä voi niitä jakaa ympäristöönsä. Avoin ja rehellinen kertominen omasta työstä, tuotannosta ja arvoista niiden takana kiinnostavat kuluttajia. Myös haasteista ja ongelmista kannattaa kertoa, jokainen tietää ettei tuotanto ole aina pelkkää onnistumista.

Hoidettu maatalousmaisema, siisti tuotantoympäristö ja laiduntavat eläimet ovat parasta viestintää. Mikäli kuluttajille annetaan mahdollisuus tutustua itse maatilojen toimintaan, kohdata ihminen joka tuotannosta vastaa ja nähdä tuotannon järjestelyt omin silmin, viesti vahvistuu monin verroin.

Ruoan tausta kiinnostaa ihmisiä. Mistä ruokaraaka-aineet ovat peräisin, kuinka ne on tuotettu? Meidän kannattaa olla aktiivisia ja kertoa tarinamme itse, muutoin joku muu tekee sen puolestamme.

Esko Rissanen





« Mene takaisin edelliselle sivulle